RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN
KEMAHIRAN HIDUP TERAS
TINGKATAN: SATU
Topik/Hasil Pembelajaran
Program Suai Kenal
1. Organisasi Bengkel dan Keselamatan
a) pengurusan organisasi bengkel dan keselamatan
menyedia dan mempraktikkan struktur organisasi bengkel
mengamalkan langkah keselamatan
2. Kerja Paip
a) pengenalan sistem bekalan air di rumah
mengenalpasti sistem bekalan air dirumah
mengenalpasti nama dan fungsi paip yang disambungkan ke tangki simpanan air
b) jenis paip , penyambung paip dan bahan pemasangan paip
mengenalpasti jenis paip
mengenalpasti jenis dan fungsi penyambung paip
mengenalpasti bahan pemasangan paip
c) jenis dan kelengkapan paip
mengenalpasti dan menggunakan alatan tangan
mengenalpasti jenis, nama bahagian dan fungsi tangki simbah
menyatakan operasi tangki simbah
mengawal aras air dalam tangki simbah
mengenalpasti jenis dan bahagian utama pili
mengganti sesendal pili
d) kerja penyenggaraan
mengenalpasti jenis dan fungsi perangkap
memilih dan menggunakan alatan tangan yang sesuai untuk kerja penyenggaraan perangkap
3. Jahitan
a) mesin jahit
mengenalpasti jenis mesin jahit
menerangkan fungsi dan bahagian jahitan
memasang benang atas dan benang bawah
menggunakan mesin jahit
menjahit kertas tanpa benang
menjahit fabrik menggunakan benang
membaiki kesilapan memesin
menyenggara mesin jahit
b)penghasilan artikel
menjahit artikel mudah dengan menggunakan mesin jahit
menghias artikel dengan jahitan insang pari, suji bilang, silang pangkah dan renda
menetapkan bahan hiasan pada artikel dengan menggunakan mesin jahit
merekabentuk dan menghasilkan artikel dengan mengunakan mesin jahit
menghias artikel dengan kun
menilai hasil kerja
4.Tanaman Hiasan
a) pembiakan secara keratan
menyediakan medium semaian
menerangkan jenis keratan batang
menyemai keratan dalam medium semaian
menjaga keratan batang ditapak semaian
memilih contoh pokok hiasan yang boleh dibiak mellaui keratan batang
b) penanaman
menyediakan medium penanaman
mengubah keratan berakar ke beg politema
c) penjagaan anak pokok
menjaga anak pokok
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL
5. Reka Bentuk dan Penghasilan Projek
a) pengenalan reka bentuk dan teknologi
menyatakan definisi reka bentuk dan teknologi
b) faktor reka bentuk?
menyatakan faktor utama reka bentuk
c) jenis bahan dan pengikat
mengenalpasti saiz dan sifat bahan
menyenaraikan kekuatan dan kelamahan bahan
mengenalpasti jenis dan saiz pengikat
mengenalpasti cara penggunaan pengikat
d) alatan tangan dan mesin
mengenalpasti nama dan fungsi alatan tangan
mengenalpasti nama dan fungsi mesin
mengenalpasti bahagian utama mesin
mengguna dan menyenggara mesin
e) proses?
i. Lukisan projek
membuat lakaran reka bentuk
memilih lakaran yang paling sesuai
ii. Pembinaan
mengenalpasti proses mengukur, menanda dan memotong
mengenalpasti cara membentuk dan mencantum
menyatakan kaedah membina dan mencantum bahagian projek
iii. Kemasan
mengenalpasti alat dan bahan kemasan yang sesuai
membuat kemasan
f) reka bentuk projek
i. Pernyataan masalah atau keperluan
mengenalpasti masalah atau keperluan yang hendak diselesaikan
mengumpul maklumat dan data
menyenaraikan pelbagai alternatif penyelesaian? masalah dalam bentuk lakaran bebas
ii. Perancangan, pembinaan dan pengubahsuaian projek
menyediakan jadual kerja
menyenaraikan bahan dan alatan tangan yang diperlukan
membuat projek berdasarkan lukisan kerja yang dipilih
menguji dan menilai projek
mengubahsuai projek untuk mendapatkan hasil yang lebih berkualiti
iii. Pendokumentasian
mengumpul dan merekodkan maklumat projek
mengira kos pengeluaran?
membuat persembahan projek
6. Elektrik
a) sumber dan kegunaan elektrik
mengenalpasti sumber elektrik
mengenalpasti kegunaan elektrik
b) jenis wayar dan kerja pendawaian
mengenalpasti alatan tangan dan fungsinya
mengenalpasti jenis wayar dan kegunaannya
mengenalpasti jenis plag 3 pin 13A
menyatakan fungsi fius
mengenalpasti bahagian lampu pendaflour
mengganti tiub dan suis penghidup
membaca dan menterjemah litar pendawaian lampu pendaflour
membuat pendawaian lampu pendaflour dengan menggunakan alatan tangan
Perlu diingat
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment